Friday, March 13, 2009

PPSMI

  1. lame da rasenye xupdate empirial march ni..em,maybe bz,maybe malas,tapi kali ini aku terasa nak sgt menulis utk blog aku ni..bukan niat untuk menyalahkan sesiapa,tapi lebih kepada menyurakan rasa hati yang selalu sgt xpuas hati dengan perangai dan kerenah bangsa aku sendiri...
  2. PPSMI(proses pembelajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris).dasar pendidikan ini kalau xsilap aku da hampir 6tahun dibuat dan dilaksanakan.sayangnya batch aku xdapat merasa dasar dan kaedah baru pendidikan negara ini,mungkin tiada rezeki,tapi aku da melaluinya dalam beberapa tahun ini,tidak di peringkat sekolah,tapi sejak matrikulasi hingga tahun ke-3 di ump,aku melalui sistem pendidikan dan pembelajaran dalam bahasa inggeris.
  3. kalau di ingatkan balik,minggu pertama kuliah di kmns dulu,terdengar la suara2 yang takut dan risau nak berhadapan ngan bahasa inggeris dalam kelas.mana taknya,11tahun kat sekolah,hanya subjek `english` je yang betol gune dalam klas,yang laen sume BM.tapi kitorang xde la "culture shock" pon bila blaja fizik,math n kimia dlam english ni kat matrik.ok je,xde masalah,malah terasa lg bes blaja dlm english ni untuk subjek sains n math ni..
  4. 2minggu lepas tym balik kg,malam sabtu tue sempat la aku tgk berita kat tv yg tunjuk kan demonstrasi yang diadakan besar-besaran oleh sekumpulan manusia bernama melayu,bersungguh2 menentang dasar ppsmi ni.dlam rakaman yang mengambil masa hampir 5-10 mi tue,xde satu pn kumpulan mahupun individu selain melayu yang aku nampak.persoalan yang tiba2 kluar kat pemikirin aku selaku individu yang digelar siswa ini,"kenapa orang melayu ni makin bodoh?"mungkin agak kasar cara aku menterjemahkan ayat ni,tapi kdg2 kita terpaksa meluahkan yg pahit ni semata2 untuk beri sedkit kesedaran pada diri ni..kenapa aku gunakan perkataan ini-"kenapa orang melayu ni makin bodoh?"-
  5. sebagai seorang yang masih menuntut di universiti,cuba kita berfikir secara logik tanpa pengaruh politik,mahupun emosi mana2 unsur..penting ataupun tidak bahasa inggeris ini?adakah dengan mengajar sains dan matematik dalam bahasa inggeris kita akan hilang semangat melayu?adakah dengan belajar dalam bahasa inggeris kita akan lupa akan asal usul bangsa kita?
  6. setiap minggu kami di universiti akan ada presentation yang akan dibentangkan,meliputi pelbagai tajuk..dalam kelas,majoriti adlah melayu,hanya sekumpulan kecil adalah rakan india dan cina.setiap kali presentation diadakan,rakan2 melayu akan bertutur bahasa melayu,manakala yang cina dan india hanya menggunakan b.inggeris..dari sini apa yang dapat dilihat adalah orang melayu kita ,masih lemah dlam penguasaan bahasa inggeris,ataupun masih tidak ada keyakinan dlam bertutur dlam bahasa inggeris.
  7. kita kadang2 leka,hanya pandai menyalahkan setiap dasar yang bertujuan baik untuk meningkatkan kemajuan sesuatu bangsa.ramai menyatakan yang aku ni pro-kerajaan kerana selalu menegakkan setiap tindakan atau dasar kerajaan.sebenarnya aku bukan lah pro mana2 pihak,kalau yang baik itu kita perlu sokong dan membantu,tetapi kalau da terang2 slah,xkan nak cuba tegakkan benang yg basah plak kan.
  8. tindakan mereka yang sungguh2 menentanag dasar PPSMI ini bagi aku hanyalah satu tindakan tidak bertanggngjawab.kebanyakan pendokong gerakan ini sebenarnya telah menguasai bahasa inggeris,tapi mengapa diadakan satu gerakan untuk menghalang orang lain menjadi pandai?mengapa diadakan satu gerakan untuk menghalang anak2 bangsa kita terus menuntut ilmu,mengembangkan minda..?
  9. apa yang boleh diterjemahkan dalam usaha mereka ini hanyalah untuk kepentingan politik sempit mereka semata2.sudah tidak ada modal untuk mendesak seseorang sehinggakan sanggup memperjudikan nasib dan masa depan bangsa mereka sendiri.sudah la,jangan berlagak seolah2 mereka lah pejuang bahasa,pejuang bangsa,selama bertahun2 kita merdeka ini pun tidak kelihtan pon muka2 ini berjuang utuk survival bahasa melayu,bukan nak cerita di peringkat antarabangsa,di peringkat nasional pon belom mampu.yang pandai hanya mengkritik.
  10. di bawah ini aku sertakan persoalan yang sering diajukan berkaitan dasar ini,aku perolehi dari blog pemimpin yang aku sayangi..

1. Apakah matlamat PPSMI (Pengajaran sains dan matematik dalam bahasa inggeris) ?

Matlamat dan objektif utama : Supaya pelajar-pelajar dapat menguasai subjek sains dan matematik dalam ertikata yang sebenar.

Matlamat secara tidak langsung : Dapat meningkatkan penggunaan bahasa inggeris dalam bidang teknikal

2. Kenapa perlu kuasai sains dan matematik ?

Kerana sains dan matematik adalah subjek asas kepada bidang sains, teknologi, maklumat, kejuruteraan. Pemahaman sains dan matematik akan memudahkan pelajar menguasai bidang-bidang sains dan kejuruteraan di peringkat tinggi (universiti).

3. Kenapa mesti bahasa inggeris ?

Kerana 100% bahan rujukan untuk bidnag-bidang sains dan teknologi adalah dalam bahasa inggeris. Oleh itu, dgn memahami sains dan matematik dalam bahasa inggeris dari awal lagi, ia akan memudahkan pemahaman kpd konsep dan fundamentals dalam bahan-bahan rujukan ini.

4. Kenapa tak boleh gunakan BM dalam subjek sains dan matematik ?

BM sudah digunakan sekian lama. Malah sehingga kini BM masih digunakan dalam kedua-dua subjek ini (walaupun secara dwi-bahasa). Masalah yang berlaku adalah semasa di peringkat tinggi (universiti), oleh kerana bahan rujukan adalah dalam BI, menyukarkan pelajar utk memahami konsep dan teori asas. Ia memerlukan masa utk pelajar tersebut memahamkan terma-terma tertentu... Ini boleh menjejaskan pemahaman keseluruhan yang membawa kegagalan dalam menguasai konsep bidang yg diceburi. Akhirnya pelajar tadi hanya akan belajar semata-mata untuk lulus dalam peperiksaan dan semata-mata untuk segulung ijazah dan bukannya untuk menguasai ilmu.

5. Kenapa perlu kuasai sains dan tekonologi ?

Sehingga kini, umat islam yang merupakan umat terbesar di dunia hanyalah umat pengguna. Kita hanya menjadi pengguna. Kita tidak menjadi pencipta. Yang menjadi pencipta adalah bangsa lain dan agama lain. Maka kita amat bergantung kpd bangsa barat dan yahudi dalam segala-galanya. Ini menjadikan kita begitu lemah dan tidak mampu berbuat apa-apa. Malah untuk memboikot barangan US pun kita tidak mampu kerana kita tiada alternatif lain selain daripada bergantung kpd barangan mereka.

sehingga kini, kita hanyalah bangsa dan umat pengguna. Kita hanya mampu merintih, meratap dan menangis diatas kekejaman yang dibuat oleh org barat dan yahudi terhadap islam. Kita hanya boleh merayu meminta belas kasihan mereka. Lebih-lebih pun kita hanya mampu berkata "...mereka ini kejam ", "jagnan buat begitu ", "...tolong hentikan serangan", "...mereka ini tak berperikemanusiaan lah"... dan pelabagai kata-kata lain.

Kenapa ? kerana kita bukan bangsa ata umat yg dihormati diatas kejayaan kita menguasai teknologi. Kita adala umat pengguna.

Untuk menjadi pencipta, kita perlu kuasai sains dan tekonologi. Bukan sahaja lulus dalam ujian...tetapi perlu kuasa ilmu tersebut. Apabila kita (umat islam) menjadi pencipta, maka bangsa barat dan yahudi tidak akan berani menindas dan menghina umat islam. Kejadian di Palestine juga tidak akan berlaku sekiranya kita adalah umat pencipta dan pengeluar teknologi.

6. Kenapa Jepun, Perancis, German boleh berjaya dgn bahasa mereka ? Kenapa mereka tak perlu PPSMI untuk berjaya ?

Negara-negara diatas adalah juga negara-negara yg menjadi pelopor kpd tekonologi. Mereka telah meneroka bidang sains dan teknologi berpuluh-puluh tahun dahulu malah semenjak sebelum revolusi teknologi. Jepun misalnya, telah meneroka bidang sains dan teknologi sebelum perang dunia lagi. Mereka juga pergi ke barat utk belajar dan pulang dan membuat penterjemahan ke bahasa mereka dan terus membuat kajian sendiri. Sebagai contoh, semasa penemuan teknologi transistor oleh Bell Labs, beberapa engineer dari Jepun (Sony) telah mendapatkan (membeli) transistor itu dari Bell Labs dan membuat kajian sendiri untuk mengubah material yang digunakan. Ianya membawa kepada beberapa revision terhadap material yang digunakan.

Penterjemahan yang dibuat oleh mereka adalah pada ketika revolusi teknologi belum berlaku lagi. Usaha-usaha dan kajian yang mereka lakukan telah bermula sejak berzaman-zaman dan seiring dengan perkembangan teknologi.

Dimana Malaysia ketika itu ? Malaysia masih belum wujud lagi.

Malaysia kini berada pada zaman teknologi telah melampaui zaman revolusi...malah bergerak lebih pantas dari yang dijangka. Kita berada di belakang teknologi yg mana bahasanya dikuasai oleh bahasa asing.

7. Kenapa kita tidak buat penterjemahan ke BM sahaja ?

Proses penterjemahan sekiranya hendak dilakukan sekarang, memerlukan banyak sumber kewangan, kakitangan, masa dan prasarana lain yang mana kelihatan agak mustahil. Ini kerana perkembangan sains dan teknologi pada zaman ini amat pantas. Ianya bergerak setiap saat. Setiap saat, ada sahaja penemuan teori-terori yang baru.

Seperti jawapan no. 6, negara-negara spt Jepun dan lain-lain telah mula mengkaji dan membuat penterjemahan semasa perkembangan teknologi bergerak perlahan (sebelum zaman revolusi lagi).

Sebagai contoh, Untuk memahami konsep asas transistor yg berasaskan silicon, kita perlu memahami konsep fizik silicon transistor tersebut. Oleh itu, sekiranya hendak membuat penterjemahan, kita perlu menterjemah buku-buku konsep asas fizik dalam semiconductor yang mempunyai pelbagai konsep yang kompleks. Perkataan-perkataan baru dalam BM perlu diwujudkan. Kesemuanya ini memakan masa dan masa yang menjadi penghalang kpd kita. Ini kerana, apabila kita membuat penterjemahan asas fizik utk silicon based semiconductor ini, org-org barat dan penyelidik lain telah pun mencari alternatif kepada silicon. Ini kerana saiz untuk silicon based transistor telah hampir ke saiz atom dan ianya tidak lagi boleh bergerak kehadapan. Maka wujudlah teeori-teori baru seperti RNA, DNA dan CNT (carbon nano-tube) based transistor.

Dimana kita ? Kita masih lagi membuat penterjemahan asas fizik untuk silicon based semiconductor. Selepas kita siap penterjemahan...pihak barat telah pergi jauh di hadapan dgn teknologi yang baru. Kita pula perlu membuat penterjemahan untuk tekonologi yang baru ini. Ini hanyalah mengenai satu konsep yang kecil dalam bidang kejuruteraan elektronik. Bagaimana dgn bidang-bidang lain, konsep-konsep yang lain ?

Maka, kita akan sentiasa berada di belakang teknologi...kerana kita sibuk dengan penterjemahan. Kalau kita berada di belakang tekonologi, bagaimana kita mahu mencipta tekonologi yang baru ? Dan kita akan sentiasa menjadi bangsa pengguna.

8. Tidak sukarkah bagi kanak-kanak kecil untuk belajar sains dan matematik dalam BI ?

Sebenarnya, kanak-kanak kecil akan mudah memahami dan mudah mengadaptasi pembelajaran mereka. Sebab itu ianya penting untuk bermula semasa mereka masih kecil. Kanak-kanak kecil bermula sejak dari darjah satu, sekiranya didedahkan dengan subjek sains dan matematik dalam BI, akan mudah memahaminya walaupun mereka tidak pandai berbahasa inggeris dan tidak pernah menggunakan bahasa inggeris.

Anak-anak kecil yg berumur 6 tahun berbangsa melayu yang mengikuti keluarga ke United Kingdom terbukti boleh berjaya memahami sains dan matematik dalam BI. Anak-anak kecil ini berumur 6 tahun. Mereka tidak pernah berbahasa inggeris. Ibu bapa mereka juga tidak pernah menggunakan bahasa inggeris dirumah. Tetapi, meraka masuk ke darjah satu di sekolah-sekolah di UK, belajar sains dan matematik dalam BI dan mereka boleh menjadi pelajar cemerlang dalam kelas masing-masing. Mereka berada dalam satu kumpulan bersama pelajar yang cemerlang dan sering memperolehi `reward’ diatas kecemerlangan mereka. Mereka membuktikan bahawa, walaupun tidak didedahkan dengan bahasa inggeris dan tidak tahu berbahasa inggeris... mereka boleh menguasai dan berjaya. Kenapa ? kerana kanak-kanak kecil mudah untuk menerima dan memahami apa yang diajar kepada mereka.

9. Tidak bolehkah BM menjadi bahasa sains dan teknologi ?

Boleh. BM boleh menjadi bahasa sains dan teknologi apabila kita sudah menguasai teknologi tersebut. Apabila kita telah faham dan kuasai sesuatu bidang teknologi, maka kita mampu menjadi pencipta dan penghasil teknologi yang baru. Kita akan berada di hadapan teknologi. Pada masa itu, kita pula menggunakan BM dalam teknologi-teknologi baru yang kita hasillkan.

Maka, pada ketika itu, bangsa-bangsa lain, bangsa barat dan yahudi perlu mempelajari BM untuk menguasai dan mempelajari teknologi yang kita hasilkan. Hasilnya, BM akan menjadi bahasa teknologi, akan menjadi bahasa yang universal dan terkenal di seluruh dunia.

Yang penting, kita perlu kuasai teknologi yang telah dihasilkan dahulu yang kini dikuasai oleh bahasa inggeris.

10. Bolehkah dasar ini mencapai matlamatnya ?

Boleh. Sekiranya semua pihak berusaha sedaya upaya dalam memastikan kejayaan dasar ini. Semua pihak perlu berganding bahu menjayakannya. Semua pihak perlu membuang sikap prejudis, membuang kacamata politik dalam melihat dan memahami dasar ini. Apabila sikap prejudis di ubah, maka kita akan akui matlamat dan objektif dasar ini yang murni. Kita perlu bekerja keras.

Segala usaha, perancangan, prasarana perlu diperhebatkan agar matlamat dan objektif yang murni ini tercapai. Semua kita bertanggungjawab dalam memastikan satu hari nanti, bangsa kita, agama islam bakal menjadi pencipta, pengeluar dan rujukan bangsa-bangsa lain di dunia. InsyaAllah.

.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.

2 comments:

Lady Yaya said...

check out this page..
http://azymechanical.blogspot.com/2009/03/catatan-bergambar-perjalanan-ppsmi.html

slh sorg org yg join strike PPSMI

محمد فيكري عزيز said...

aku rasa better mantapkan saje penggunaan BI dalam kelas.Buat macam MuET.serba lengkap dengan speaking,listening dan len2.

Voltar Avançar Inicio
 
','top','0px','left','0px','123456','150','150','transparent','ffffff');